حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 گفتگو با شیخ دکتر بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه (بخش دوم)
در نتیجه‌ی ظهور جریان‌های افراطی و ستیزه‌جو، واکنش‌هایی علیه مظاهر ناصوابی که جوامع بشری با ان روبرو هستند به چشم می‌خورد؛ از جمله تفکیک نقش‌ها و تخصصی شدن فزاینده‌ی جامعه، تحریم‌ها و تاثیرهای اقتصادی و سلطه‌ی سیاسی.

در مصاحبه اختصاصی «مکر تکفیر» با شیخ دکتر بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه عنوان شد:

مسلما خشونت‌ها و قتل‌های تکفیریان، دیر یا زود به حامیان آن‌ها باز خواهد گشت؛ پیروزی نزدیک است.

تحلیل شما از فرجام بهره‌گیری از این روش‌ها برای تخدیر و انحراف عموم مردم چیست و آیا نمی‌توان امید داشت با روشن شدن حقایق، مجال کمتری برای عوام فریبی در اختیار منفعت‌برندگان از تکفیر و افراط قرار گیرد؟ توجه به چه نکاتی از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری و مجال جولان تکفیری‌ها را ضیق‌تر می‌کند؟

سرانجام مردم با واقعیت برخورد می‌کنند و این رویارویی پس از کشیده شدن مردم به دنبال این شعارهاست. در این زمان حالتی از یأس و ناامیدی به آنان دست می‌دهد گویی که در پوسته‌ی شعارهای گروه‌های تکفیری بازیچه شده‌اند و همه‌چیز برای آن‌ها دست‌کاری شده و وضعیتی که در آن به سر می‌برند بهتر از دیگران نیست. این وضعیت آن‌گاه پیچیده‌تر می‌شود که دانشمندان دین در معارف و نگرش‌های فکری جزئی خود با یکدیگر به رقابت بپردازند تا آن‌جا که برخی و تنفر و دوری از یکدیگر برسند و این دقیقاً همان چیزی است که نفوذ و خط‌شکنی را برای دشمن آسان می‌کند تا از این فرصت طلایی و مناسب برای جریان‌های دگرساز و تکفیری به عنوان ابزاری برای افزایش تفرقه در میان مسلمانان و پاره کردن صفوف وحدت و تقسیم کشورهای آنان بهره برند. این کار از طریق تکفیر کلی و یا خاص دانشمندان دینی و هدف قرار دادن دانشمندان خوش‌نام و دارای کمالات ربانی یا بزرگ جلوه دادن خطاهای انسانی و بشری آنان، بر آنان آسان‌تر خواهد شد.

چگونه است که تکفیری‌ها به خود اجازه می‌دهند هرکه هم‌چون آنان نباشد را کافر بدانند؟ آیا ملاک و معیار منطقی برای این سخن آنان می‌توان یافت؟ این اقدامات افراطی آنان در طول تاریخ تا چه میزان قابل نقد است؟

تکرار اعمال خشونت‌آمیز و تهدیدهای پی‌در‌پی و ارتکاب جنایت‌ها برای اندیشه‌های تکفیری که حتی یکدیگر را قبول ندارند امر تازه‌ای نیست. زیرا آنان به سنت‌های الهی عالم نیز معترض‌اند. همان چیزی که انسان‌ها را متفاوت از یکدیگر قرار داد؛ متفاوت در نژادها و قومیت، زبان و شیوه‌ی اندیشیدن برای دستیابی به همکاری و هماهنگی و برای آنکه تفاوت و اختلاف به یک عنصر غنی و ارزشمند تبدیل شود نه بهانه‌ای برای حذف رقیب. آن‌گونه که خداوند متعال می‌فرماید که این اختلاف‌ها از نشانه‌های خداست. آن‌جا که می‌فرماید: «و من آیاته خلق السماوات والارض و اختلاف السنتکم و الوانکم». در سراسر تاریخ گذشته و معاصر تکفیری‌ها از قتل بزرگان دانشمند بی‌نظیر هیچ ابایی نداشته‌اند. از آغاز ظهور این انحراف فکری آنان از حقیقت آشکار و خیر روشنی بخش دوری گزیده و افراط‌گرایان تکفیری در روش خویش به انحراف افتاده و تغییر جهت دادند. این اتفاق آن‌گاه شروع شد که خوارج دست به قتل حضرت علی علیه‌السلام در محراب نماز زدند و امام حسین سلام و رضوان خدا بر او باد را نیز در حال روزه کشتند و سر شریفش را از روی کینه قطع کردند و در شهرها چرخاندند بدون آن‌که حق مودت و نزدیکی او را با پیامبر صلی الله علیه و آله به جای آورند. شواهد فراوانی در تاریخ وجود دارد کهمجال برای بیان آن‌ها کوتاه است و ذکر همه آن‌ها سخت می‌نماید. مواردی که در جای خویش در کتاب‌های تاریخی قابل مطالعه‌اند.

و این آن‌ها هستند که این چشم‌اندازها را بازآفرینی کرده آن را در جهان اسلام دوباره خلق می‌کنند؛ در سوریه به طور خاص عالمان برجسته و نحبگان فکری و فرهنگی و علمی را می‌کشند و پیش از این این کار را در عراق و افغانستان و یمن و پاکستان انجام داده‌اند. بلکه در همه‌جای دنیا هرجا که دستشان برسد. در اصل فرم و ترکیب اندیشه‌ی تکفیری سیاست حذف و از بین بردن را به کار گرفته و وجود جز خود را در زندگی نمی‌پذیرد؛ لذا از هیچ تلاشی برای انجام هرگونه عمل خرابکارانه‌ای دریغ نمی‌کند؛ اعم از اسیب رساندن به روح و کشتن انسان‌ها، هتک حرمت نوامیس، سرقت وجوه و اموال و خون‌ریزی‌ها، ولو این‌که خون انسان‌های بی‌گناه باشد. در عملیات‌های مجرمانه‌ی انفجاری این شعارها را برای خویش دارند که: آن‌هایی را که هدف قرار داده‌اند کافران می‌باشند که به جهنم و بدترین عاقبت می‌روند. اگر با آنان به بحث و گفتگو بنشینیم و این سؤال را مطرح کنیم که: ممکن است آن‌چه که شما در انفجارها انجام می‌دهید باعث مرگ انسان‌های بی‌گناه شود آن‌ها در پاسخ خواهند گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد زیرا باعث می‌شویم آن‌ها هرچه زودتر به بهشت بروند!

آنان با این کارشان به خالق و آفریدگار بشر معترض‌اند و با فرستادن مردم به بهشت یا جهنم در کار خدا دخالت کرده حکم او را مصادره می‌نمایند و حاشا که خداوند متعال هرگز ظلم و ستمی به کسی روا نمی‌دارد. تنها اوست که صاحب امر آدمی است و اوامر و نواهی از جانب اوست؛ او مالکی مطلق است که هیچ‌کس را حق نزاع و سرکشی با او نیست. ذات بلندمرتبه‌ی منزه از ان است که از آن‌چه ستمگران انجام می‌دهند غافل باشد. به آن‌ها مهلت می‌دهد ولی آنان را رها نمی‌کند و آن هنگام که زمان محاسبه‌ی آن‌ها باشد به عذابی دردناک و شدید مبتلایشان خواهد ساخت.

امروزه بیش از هر جای دیگر شاهد تهدیدات ناشی از اقدامات خشونت‌بار تکفیریون در سوریه هستیم. این اقدامات چه هزینه‌هایی را برای مسلمانان و پیروان سایر ادیان در سوریه بوجود آورده است؟ فتنه‌ی تکفیر در سوریه را چگونه تصویر و توصیف می‌کنید و آیا تکفیریون توانسته‌اند پایگاه و جایگاهی برای خود در میان مردم فراهم کنند؟ آیا مردم سوریه بیمناک از اینده‌ی خویش هستند و در مقابل آن‌ها تسلیم خواهند شد؟

در بازخوانی واقعیت مردم سوریه اعم از مسلمان و مسیحی و دین‌دار و غیر آن‌ها معتقد به آن هستند که موعدی مقرر و اجتناب‌ناپذیر در مرگ هر کسی هست که نه ساعتی به جلو افتاده و نه از ان دیرتر می‌شود و این‌گونه است که می‌توان ان‌ها را دید که بدور از هرگونه ترس یا نگرانی با جدیت و نشاط در حال زندگی روز‌مره‌شان هستند لذا تأکید ما بر ان است که ترسی بر روز‌های آینده‌ی مؤمنان سوریه نیست و آنان اندوهی از سختی‌هایی که بر ایشان گذشته ندارند چراکه آن‌چه مقدّر شده بدون تردید اتفاق خواهد افتاد. برای ایمانمان از خداوند یاری می‌طلبیم و توکلمان بر اوست و در انتظاریم که پیروزی برآمده از صبر  و ثبات قدممان را به دست آوریم حال ان‌که پیروزی نزدیک است. بله خشونت تأثیر منفی بر همگان دارد از آن جهت که اضطراب و ترس می‌آفریند و باعث مراقبت و احتیاط است تا در دام خشونت و تروریسم نیفتیم ولی مطابق با کلام الهی هرچه دشمنان ملت تلاش کنند تا با ما با خشونت روبرو شوند ما با انان با صبر و تحمل و قدرت ایمان و آمادگی کامل مقابله خواهیم کرد. این دستور خداوند است که می‌فرماید : «و با آنچه در توان دارید با ان‌ها مبارزه کنید».

دشمنان ملت در حمایت از این افراط‌گرایی کوتاهی نکرده‌اند و با ارسال پول و اسلحه به آنان، به سختی در تلاش‌اند تا به بقای آنان کمک کنند و با این کار خویش آتش فتنه را بالا ببرند و در حمایت از این شکل از تروریسم و حمایت از این نوع خشونت در فکر منافع خود هستند. گاه به صورت مخفیانه و گاه علناً در تلاش‌اند تا اهداف آن را در همه جای جهان اسلام منتشر کنند با این مبنا که می‌خواهند برای دنیا این‌گونه تصویر کنند که منطقه‌ی درگیر جنگی عربی صهیونیستی نیست بلکه یک مبارزه‌ی عربی-عربی و اسلامی-اسلامی است و درگیری بین فرزندان یک کشور واحد است آن هم به خاطر قدرت‌طلبی و حکومت. با استفاده از سلاح و تمام اشکال خشونت به جای راهکارهای سیاسی و استفاده از دموکراسی به دنبال طرقی هستند که نه تنها مداخلات دشمنان را در سطوح گوناگون امور کشوری اسلامی در ابعاد فرهنگی و اقتصادی و سیاسی توجیه می‌کند، بلکه قانونی بودن مداخله نظامی و اشغال کشور را امری مشروع جلوه می‌دهد. این شرایط موجب می‌شود بر بلاها و مصیبت‌ها افزوده شود و بحران‌ها به حالت جوشش درآمده شروع به تولیدمثل کنند. مسلماً خشونت‌ها و قتل‌های تکفیریان دیر یا زود با حامیان آن‌ها باز خواهد گشت چراکه استواری ملت و رد اعمال و اقدامات تروریستی به اخراج و بیرون راندن آنان از لحاظ جغرافیایی منجر خواهد شد. به اضافه آن‌که دانش ما حاکی از آن است که در نتیجه‌ی فشاری که بر ان‌ها وارد می‌شود از فکر و اندیشه و رفتار مجرمانه‌ی خود دست نخواهند کشید و لشگرکشی خواهند کرد و به جای دیگری خواهند رفت. در مورد سوریه ان‌ها به کشورهای همسایه و سپس به جاهای دور خواهند رفت تا این‌که به اروپا و آمریکا برسند چراکه همواره جادو به جادوگر بازخواهد گشت و کسی که نیتی شر بر دیگری دارد مسلماً خود درون دام خویش خواهد افتاد. بنابراین توجه دشمنان ملت را به این نکته جلب می‌کنیم که زیاد از حد شاد و خوشحال نباشند آن‌گاه که بخواهند ملت‌ها را مکافات کنند بدون شک شراره‌ی این آتش به آن‌ها نیز خواهد رسید.

تاريخ: ۱۳۹۴/۲/۲۷
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal