حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 چند تذکر تبلیغی از رهبر معظم انقلاب
کسی که منبر می‌رود باید محاسبه کند که از بیست ساعت تبلیغ، چه نتیجه‌ی معنوی و فکری و فرهنگی را عاید جامعه کرده است. کسی که برای مردم سخن می‌گوید باید نسبت به عمر دیگران و مدت زمانی را که مردم از عمر خویش در اختیار او قرار می‌دهند، احساس مسؤولیّت داشته باشد.

1) ‌رعایت و بکارگیری اخلاص: نخستین موضوع ضرورت در امر ارشاد مردم، رعایت و بکارگیری اخلاص است. مبلّغ، باید روی بازدهی فعالیّت‌های تبلیغی خود و ماحصل کارش، بیندیشد. فکر کند که هدف از تبلیغ چیست؟ و او چه هدفی را دنبال می‌کند؟

مبلّغ باید نسبت به بازدهی کار خویش و ثمره و اثربخشی آن تکیه کند و در صورتی که کار خویش را دارای ثمره یافت، ادامه دهد.

کسی که منبر می‌رود باید محاسبه کند که از بیست ساعت تبلیغ، چه نتیجه‌ی معنوی و فکری و فرهنگی را عاید جامعه کرده است. کسی که برای مردم سخن می‌گوید باید نسبت به عمر دیگران و مدت زمانی را که مردم از عمر خویش در اختیار او قرار می‌دهند، احساس مسؤولیّت داشته باشد.

فرمایش حضرت امیر علیه‌السّلام، بسیار مهم است که: «حبذا علی نوم الا کیاس»؛ خوش به خواب زرنگ‌ها.

جاهل از شام تا صبح ممکن است مشغول عبادت باشد، ولی چون جاهلانه عمل کرده، بی‌موقع و نابجا عبادت کرده، شب زنده داریش هدر برود، ولی انسان زرنگ و هوشیار، کسی که وظیفه را شناخته و بدان عمل کرده، ممکن است شب را بخوابد، ولی چون صبح شود، کارش را روی برنامه صحیح و الهی دنبال نماید. انسان بیدار و هوشیار، کار و خوابش، فعّالیّت و استراحتش مفید و سازنده است.

پس توجّه به ثمردهی کار و میزان آن امری ضروری و مهم است.

اگر منظور از تبلیغ، دستیابی به دنیا از طریق دین باشد، این «آتوا البیوت من ظهورها» ست نه «من ابوابها

آن کسی که دین را وسیله دنیاطلبی قرار دهد، خون صالحان را فروخته است. مبلّغی که چنین باشد، سخنش، حرکتش و پیامش در جامعه تأثیر نمی‌گذارد؛ زیرا شرط تأثیرگذاری صحیح و سازنده، اخلاص است.

2) داشتن خط‌مشی صحیح: دوّمین نکته‌ای که باید در کار تبلیغ، مورد توجّه قرار گیرد، داشتن خط‌مشی صحیح در تبلیغ و روشنگری است.

تا حرکت‌های مثبت و راه‌های صحیح ارائه نشود و مورد شناسایی قرار نگیرد، حرکت‌های منفی را نمی‌توان دفع کرد.

برای اصلاح یک محیط، نخست باید خط مشی صحیح را نشان داد و مردم را در جهت این قرارداد و ارزش‌های مکتب را در معرض دید مردم گذارد.

 این صحیح نیست که قبل از راهنمایی به معارضه و جدال پرداخت. انبیای عظام اگر از آغاز به نبرد و مبارزه مسلّحانه و قتال می‌پرداختند، حقّشان از بین می‌رفت و فتنه‌ها شروع می‌شد و باطل بر سر کار باقی می‌ماند.

انبیاء از اوّل ارزش‌ها را نمایاندند و ضدّارزش‌ها را به مردم معرّفی کردند و به آنان فهماندند که باطل چیست و حق کدام است.

مثلاً برده‌داری، وقتی ارزش انسان را به مردم نشان دادند، می‌بینیم برده‌داری بالاترین گناه شناخته می‌شود و بدین جهت برده‌داری در کشورهای اسلامی زودتر از سایر ممالک از بین رفت.

3) شناخت محیط: مبلّغ باید محیط و نیازها و مسائل ضروری مردمی را که می‌خواهد برای آنان سخن بگوید یا فعالیّت تبلیغی دیگری داشته باشد، بشناسد.

مطالبی را طرح کند و توضیح دهد که مورد نیاز باشد؛ چه این که طرح مسائل غیرضروری و بی‌مورد زمینه طرح و تأثیر مطالب لازم را هم از میان می‌برد.

بسیاری از تبلیغ‌ها که تأثیر نمی‌گذارد، به دلیل این است که مسیر ندارد. مبلّغ باید میزان افکار و عقول را در یابد: «کلم النّاس علی قدر عقولهم.»

مطالب باید در خور فهم و ادراک مستمعان ارائه شود و مراتب علم و آگاهی مردم رعایت شود.

مبلّغ باید نسبت به علومی که در کار تبلیغ و مواجهه با مردم مؤثّر است آگاهی کافی داشته باشد، فرهنگ مردم و اصطلاحات و مثال‌های رایج را بشناسد و از آغاز با مردم تماس فکری داشته باشد و واکنش مردم را نسبت به گفتار خویش بسنجد و برآورد کند.

4) مبارزه ریشه‌ای با انحرافات و مفاسد: مبلّغ باید برای مبارزه با انحراف‌ها، به تحلیل عوامل اصلی و ریشه‌یابی امور بپردازد و ببیند چه عاملی باعث انحراف فرد، در جامعه شده است؛ زیرا پرداختن به فروع و شاخه‌ها، هرگاه به اصل تنه و ریشه مفاسد آسیبی وارد نسازد، هدر دادن نیرو و تلف کردن وقت است، چه این که تا هر زمان ریشه و تنه مفاسد و عوامل انحراف باقی باشد، شاخه‌های جدیدی از آن خواهد رویید و مبارزه به سرانجام مطلوب نمی‌انجامد.

5) استناد به آیات و روایات: مبلّغ باید اساس تبلیغ خویش را از آیات و روایات برگیرد و سخن خدا و معصومان، علیه‌السّلام، را محور اصلی ارشادگری خود قرار دهد.

روح دین را به مردم بگوید و از عرضه واقعیّات به دور نباشد.

در استفاده از آیات و روایات، باید دقّت شود که برداشت‌ها، سطحی و مبتنی بر پیش‌داوری و خودرأیی نباشد. نظر و فکر خود را بر آیات و روایات تحمیل نکند، بلکه در فهم معنای حقیقی آن تدبّر و تفکّر کند.

ما، واسطه بین میراث‌های دینی و علمی مردم هستیم و باید این میراث‌گران را با امانت به مردم برسانیم.

«قال الصادق علیه‌السلام» گفتن شما أثر دارد.

مردم خون و پوستشان با یاد و عشق معصومان، علیهم‌السّلام، عجین شده است و بهره گرفتن از قرآن و سخنان اهل بیت، علیهم‌السّلام، تأثیر بی‌شائبه و عمیق را به دنبال دارد.

منبع: www.tebyan.net

تاريخ: ۱۳۹۴/۳/۵
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal