حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
اداره هنر و رسانه خبر داد:
 هشتمین جلسه انجمن ادبیات داستانی برگزار گردید
هشتمین جلسه از سری جلسات انجمن ادبیات داستانی طلاب خراسان، ساعت 17 روز سه‌شنبه مورّخ 5 خردادماه 1394 با حضور آقای استاد فضائلی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش رسالات در این جلسه که داستان «نان» اثر «ولف کانگ برشرت» مورد نقد و بررسی قرار گرفت و حاضرین نقطه‌نظرات خود را ارائه دادند.

حجت‌الاسلام قویدل ابراز داشت: برداشت کلی من حاکمیت فضای سرد و بی‌روحی بر خانواده‌ی داستان است که افراد در ان صمیمیتی ندارند.

وی هم‌چنین با اشاره به برخی از نکات ویرایشی در متن گفت: تکرار در متن زیاد است و اگر از این تکرارها منظوری مد نظر نبوده لذا این تکرارها اضافه هستند.

خانم براتی در مورد داستان گفت: داستان را یک بار خواندم اما دوست دارم دوباره بخوانم. به نظر من سردی و خشکی فضای داستان به فضای بعد از جنگ می‌خورد و کاملاً خوب تصویر شده است.

حجت‌الاسلام کریمی نیز ضمن بیان نقدهایی در مورد داستان «نان» اظهار داشت: به نظر تاریخ داستان گذشته است. شاید این داستان در دوران خودش بسیار جالب و خواندنی بوده باشد!

حجت‌الاسلام هاشمی گفت: شاید برخی از ایرادها در داستان‌های خارجی به مترجم برگردد و نباید تمام هجمه‌ها را به نویسنده روا دانست.

استاد فضائلی در پاسخ به انتقادات مطرح شده ابراز داشت: اثر هنری فرازمان است مثل ایلیاد و ادیسه و شاهنامه‌ی خودمان.شاهنامه در واقع داستانی است که حالت نظم یافته است.

وی ادامه داد: گاهی کارکرد زبان ایجاد حس است. نباید از تمام متن و لغات انتظار داشت که به صورت مستقل معنایی ارائه بدهند. برخی لغات که شاید مستقلاً بی‌معنی و اضافی در داستان به نظر می‌رسند، در کنار هم و به طور کلی یک مجموعه‌ی واحد و یک‌دست را می‌سازند و حسی را منتقل می‌کنند.

فضائلی گفت: مفهوم برخی عناصر زبانی به چیزی بر می‌گردد که اهل فن آن را فرامتن گویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عظیمی، نویسنده‌ی داستان «یک روز دریایی» ضمن تأیید نظر حاضرین عنوان کرد: باید داستان را چندبار خواند تا به عمق آن رسید و بتوان فهمید که داستان چه می‌خواهد بگوید. این داستان و به طور کلی هر داستانی به دنبال القای یک اندیشه یا نشر مسئله‌ای است.

وی ادامه داد: بر خلاف نظر دوستان به نظر من روابط سرد نیست اما ابهام زیادی در داستان وجود دارد.

حجت‌الاسلام جوادی نیز با اشاره به برخی از محدودیت‌های موجود در جامعه در مورد هنر داستان‌نویسی بیان داشت: برخی از برداشت‌های دوستان ناشی از نخواندن یا کم خواندن قصه‌های مختلف است.

وی گفت: نباید قصه‌ای که با کیفیت است را پایین بکشیم تا خود بالا برویم. باید آن‌قدر داستان بخوانیم و آن‌قدر بنویسیم تا رشد کنیم.

وی با اشاره به ارزش‌های یک داستان خوب عنوان داشت: داستان این قابلیت را دارد که پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مسائل علمی و فقهی و ... را به مخاطب خود به شیوه‌ای زیبا و احساسی بیان و تفهیم نماید.

حجت‌الاسلام آل‌حسن، پای ثابت جلسات مختلف هنری اداره هنر ورسانه ضمن تشکر از توضیحات دقیق استاد در مورد جامعه‌ی صنعتی و فمینیست گفت: اگر داستان را تبدیل به فیلم کوتاه نماییم می‌توان با ان همراه شد. ابهام در داستان تاحدودی خوب است اما نویسنده حق ندارد قسمت عمده‌ای از داستان را مبهم بگذارد.

وی ادامه داد: گاهی نویسنده فرض می‌کند که خواننده می‌داند که مثلاً خانواده‌ی مورد نظر او فقیر هستند. اما ما نمی‌دانیم و توضیحی هم در این مورد نمی‌آید و این مشکل ایجاد می‌کند.

آل‌حسن ابراز داشت: «مرد شب از خواب بیدار شد و رفت تکه‌ای نان خورد!»؛ وقتی توضیح کافی در داستان وجود ندارد می‌توان از این جمله برداشت‌های زیادی کرد.

وی در پایان سخنان خود عنوان داشت: به شخصه داستان‌هایی که نوعی شُک دارند را دوست دارم. در این داستان آن‌قدر ابهام وجود دارد که حتی گاهی توصیفات را هم در بر می‌گیرد.

استاد فضائلی ضمن انتقاد از حاضرین در مورد نکته‌برداری نکردن در جلسات عنوان داشت: گفتگوها در جلسات به سمتی که باید پیش نمی‌رود لذا اصرار دارم که جلسات آموزشی را زودتر شروع کنیم و دوستان پیش‌نیازهای لازم را بگذرانند.

وی هدف داستان را در وهله‌ی اول خلق زیبایی دانست و ابراز داشت: مأموریت اصلی داستان خلق زیبایی است. داستان شقی از هنر است. نکته‌ی بعدی این است که زیبایی اولین اثرش روی حس ما می‌باشد. ما را باید برانگیزاند.

فضائلی منظور از «حس» در صحبت‌های خود را شعور دانست و ادامه داد: داستان از طریق خلق زیبایی روی شعور و درک درونی و روحی ما اثر می‌گذارد.

استاد جلسه بیان داشت: داستان فرازمانی و فرامکانی است و با روح بشر و انسانیت کار دارد و روی هر گروه و قشری اثرگذار است.

فضائلی اظهار داشت: داستان «نان» به لحاظ دغدغه‌هایش در کنار داستان آقای رهپو و آقای کردبچه که در جلسات قبلی بررسی کردیم قرار می‌گیرد؛ پرداختن به مضمون فقر، اما در این حد باقی نمی‌ماند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۳/۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal