حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ جمعه ۱۷ مرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
استاد فضائلی:
 داستان باید جان لازم را برای پرورش داشته باشد
دهمین جلسه از سری جلسات انجمن ادبیات داستانی طلاب خراسان، ساعت 17 روز سه‌شنبه مورّخ 19 خردادماه 1394 با حضور آقای استاد فضائلی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش رسالات، دهمین جلسه‌ی انجمن ادبیات داستانی طلاب خراسان، عصر روز سه‌شنبه 17 خردادماه با نقد و تحلیل داستان "می‌خواهم شاعر شوم" اثر حجت‌الاسلام قویدل در طبقه‌ی منهای دو دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

پس از قرائت داستان توسط آقای یعقوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین کردبچه نقد داستان را شروع کرده و گفت: گونه‌های مختلف ادبی مثل قصه، داستان، مقاله، خاطره، حکایت، رمان، افسانه، فیلمنامه و... خواص و ویژگی‌های خود را دارند و باید تفاوت‌ها را درک کرد.

وی وجود استعداد بالقوه‌ در نویسنده را تذکر داده و ادامه داد: داستان «می‌خواهم شاعر شوم» بیشتر به حکایت‌ها شبیه است و در آن سعی شده است نوعی پند و اندرز قرار داده شود در حالی که داستان کوتاه جای پند و اندرز نیست!

کردبچه در پایان ضمن اشاره به تاریخ داستان کوتاه و سیر تکاملی آن تأکید کرد: داستان کوتاه زائیده‌ی تخیّل و همراه با سوژه‌های ترکیبی و فضاسازی و ایجاد بحران است.

حجت‌الاسلام جوادی نیز استعداد بالقوه‌ی نویسنده را ستوده و ابراز داشت: داستان‌پردازی قشنگ بود و من فکر نمی‌کنم نصیحت مشخصی در داستان آمده باشد که البته در صورتی هم که آمده باشد اشکالی ندارد. زمانی پند و نصیحت در داستان نامطلوب است که به صورت مستقیم ارائه شود.

یعقوبی بیان داشت: بیشتر شخصیت‌های حاضر در داستان از جمله دانشجو، دانشمند و پادشاه ایرانی هستند، در حالی که داستان در هند روی داده است و این برای مخاطب هندی مطلوب نیست.

وی افزود: به نظر من خلاقیت نویسنده در صحنه‌پردازی و شخصیت‌پردازی خوب است و ایشان جوهره و استعداد نویسندگی را دارند.

یعقوبی در ضمن بیان چند تناقض موجود در داستان ابراز داشت: دیالوگ‌ها باید جوری طراحی شوند که خواننده‌ی داستان به خلق و خوی شخصیت پی ببرد اما در مورد شخصیت پدر داستان این مسئله رعایت نشده است و ما متوجه نمی‌شویم چرا او که علاقمند به ادبیات است فرزندش را از شاعر شدن نهی می‌کند!

آل حسن نیز گفت: داستان فوق‌العاده است. من از حجت‌الاسلام قویدل انتظار چنین داستانی را نداشتم. داستان چیدمان قشنگی دارد و سؤالی مطرح کرده و به صورت هنرمندانه‌ای به ان پاسخ گفته است.

استاد فضائلی در بین صحبت‌های حاضرین تذکر داد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ادبیات در آن جریان دارد. شعر و حکایت و ضرب‌المثل فراوان در بین مردم رواج دارد.

وی افزود: صرف تمجید یا رد داستان بی‌فایده است. باید در نقد داستان مهارت‌های دانشی خودمان را ارائه نماییم و لایه‌های گوناگون داستان را واکاوی نماییم.

حجت‌الاسلام کریمی در مدت کوتاه حضور خود در جلسه چند نکته‌ی مهم را یادآور شده و اظهار داشت: برخی از کلمات داستان بیش از حد حوزوی است مثل «منافات» و «علی ای حال». هم‌چنین نویسنده علی الخصوص در بخش اول آن هیچ نکته و دستآویزی برای دنبال کردن داستان توسط مخاطب ایجاد نمی‌کند و مخاطب را پای داستان نمی‌نشاند.

وی ادامه داد: داستان هیچ چیز مخفی و پوشیده‌ای غیر از آن یک بیت شعر ندارد و خیلی ساده روایت شده است. اصل داستان هم خیلی کمتر از مقدمه است.

کریمی تأکید کرد: بسیار خوب بود که در پایان نویسنده به اصل قضیه و ماجرای شاعر شدن پسر برمی‌گشت.

 پورسلطانی با اشاره به عدم رعایت همه‌ی جوانب مختلف اتمسفر تاریخی داستان بیان داشت: وقتی یک داستان تاریخی می‌‌نویسیم می‌بایست تصاویر مشخصی ارائه دهیم تا مخاطب شخصیت‌ها را در آن فضا به خوبی ببیند و داستان واقعی جلوه کند. مثلاً آوردن کلمه‌ی «ساعت» که در زمان تاریخی داستان وجود نداشته است کاملاً اشتباه است. به نظر می‌رسد نویسنده با یک نگاه مدرن یک داستان تاریخی نوشته است.

وی ادامه داد: بسیاری از عبارات قابل حذف شدن هستند و از طرفی می‌بایست عبارات تاریخی داستان بیشتر شود. هم‌چنین بیان داستان دچار اشکال است.

پورسلطانی افزود: اگرچه از شیوه‌ی داستان در داستان استفاده شده است اما می‌بایست آن تغییری که در ابتدای داستان قرار بود در پسر اتفاق بیفتد در پایان داستان دیده می‌شد و داستان در انتها به رویکرد ابتدایی خود باز می‌گشت.

تقی‌خانی، دیگر عضو حاضر در جلسه ضمن انتقادات فراوان خود به داستان اظهار داشت: داستان از بیخ اشکال دارد. نویسنده نباید در داستان حرف بزند. رکن رکین داستان روایت آن است و اشکال در این مسئله در داستانی که خواندیم بیداد می‌کند.

وی علی‌رغم عدم آشنایی با نویسنده گفت: کاملاً مشخص است که ایشان تازه‌کار هستند و حوصله‌ی نگارشی ایشان بسیار پایین است. ضعف روایت در داستان کاملاً مشخص است و پر واضح است که نویسنده ذهن کاملاً جوّالی دارد.

تقی‌خانی نیز به عدم‌ برگشت داستان به موضوع اصلی خرده گرفته و عنوان کرد: زاویه‌ی دید داستان هم دچار پریشانی‌هایی است و گاهی دانای کل و جاهایی صدای داستان می‌شود.

منتقد جوان حاضر در جلسه در پایان صحبت‌های خود ابراز داشت: «درس بخون که یک کاره‌ای بشی» عبارتی است که حداکثر در مورد آموزش و پرورش 100 سال اخیر جور در می‌آید و نه در مورد شرایط 500 سال پیش! برخی از فضاهای ایجاد شده نیز کاملاً کلیشه است.

خانم عسگری‌نیا گفت: داستان فقط یک روایت تاریخی را گسترش داده است. داستان برای مخاطب هیچ‌گونه تعلیق خاطری ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: برخی فضاسازی‌ها اضافی و بی‌هدف است و برخی از کلمات را ساده و دم‌دستی انتخاب کرده‌اند در حالی که نویسندگان بزرگ گاهی برای انتخاب یک کلمه مدت‌های وقت صرف می‌کنند.

خانم براتی نیز بیان داشت: نویسنده داستان را خیلی ساده بیان کرده‌اند و نتوانسته‌اند از عناصر داستانی برای پرورش داستان خود بهره‌ای بگیرند.

استاد فضائلی پس از شنیدن سخنان حاضرین و تذکر چند نکته گفت: داستان به نوعی در خدمت کارکرد اجتماعی-سیاسی همان یک بیت شعری است که در پایان داستان آورده می‌شود.

استاد جلسه با بیان چند مثال از دنیای بیرون پیرامون انتخاب موضوع مناسب برای داستان‌نویسی ابراز داشت: داستان کوتاه باید طوری باشد که بتوان چکیده‌ی آن را در یک یا دو دقیقه بتوان بیان کرد.

وی ادامه داد: داستان باید جان لازم را برای پرورش داشته باشد و زنده باشد و برای مخاطب خود فرصت ذوق و اندیشه فراهم نماید.

وی با اشاره به برخی نقاط ضعف مشهود موجود در داستان گفت: جا داشت نویسنده برای تصویر فضای تاریخی داستان تمهیدات بیشتری را بکار گیرد و از برخی پریشیدگی‌های زبانی و تاریخی جلوگیری کند. مثلاً اشکالی نداشت که برای تداعی فضای داستان به برخی مسائل موجود در فضای آن دوران مثل نوع لباس، نوع حمل و نقل، معماری، نوع ادبیات مردم و سایر جزئیات بپردازد تا داستانش ملموس‌تر شود.

وی با انتقاد به برخی نقدها اظهار داشت: لزوماً نباید نقد ما دانش‌ورانه باشد. دوستان گاهی متأثر از مطالعاتشان نقد می‌کنند که زیاد جالب نیست.

 
 
تاريخ: ۱۳۹۴/۳/۲۰
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal